U bent hier

DRAAGVLAK BINNEN ORGANISATIE

Draagvlak binnen je organisatie in kaart brengen

Een goed netwerk is mogelijk de belangrijkste kritische succesfactor bij het uitwerken van een stevig diversiteitsbeleid. Het blijft een constant aandachtspunt: bouwen aan je linken en verankering, binnen én buiten je organisatie. Een netwerk daagt je uit tot interdisciplinaire samenwerking en werkt bevorderend voor de teamgeest, twee essentiële kwaliteiten van een echt diversiteitsgevoelige organisatie.

Hoe kan je nu je draagvlak voor dit thema verder in kaart brengen? Hieronder vindt je een schematische voorstelling van hoe zo een draagvlak eruit kan zien. Het schema toont je de belangrijkste ‘belangengroepen’ en duidt ook de voornaamste dynamiek waar jij aan zal moeten werken: opbouwen van vertrouwen (verticale as) en expliciteren van gedeelde belangen (horizontale as).

 

Pas het schema (zie pdf) toe op je interne situatie

Stap 1: Breng in kaart wie volgens jou je opponenten, vrienden, vijanden en coalitiegenoten zijn. Reflecteer hierbij ook op hun drijfveren en motivaties.

Stap 2: Sta ook stil bij welke rol je collega’s je mogelijk toedichten. Lees er je functieomschrijving even op na, maar kijk tegelijk ook even naar collega’s die taken opnemen die diversiteitsgerelateerd zijn.

Stap 3: Denk vervolgens na over de beste manier om met alle voornoemde groepen in communicatie te treden

 

 

 

 

 

Bekijk ook 

Voorbeelden van hoe collega’s het interne draagvlak in hun organisatie kaart brengen, vind je in volgende inspirerende praktijkverhalen: