U bent hier

MYSTERY SHOPPING

Je organisatie door een buitenstaander laten screenen 

Nodig iemand uit om zich undercover bij jouw organisatie aan te melden als vrijwilliger en kom zo te weten welke indruk jouw organisatie maakt op een potentiële kandidaat-vrijwilliger.

 

Probeer echt undercover te gaan met een andere naam, een eigen mailadres, … Ga op zoek naar informatie via de website, ga ter plekke, stuur een mail, … Dit is heel leuk om te doen – en kan ook spannend zijn – en je kan er heel wat uit leren. Bespreek wat je hieruit leert ook met je team want meestal heeft de hele organisatie hier iets aan.

 

We deden deze oefening bij elkaar tijdens het lerend netwerk. Zo konden we niet enkel in duo maar ook nog eens onderling uitwisselen, zowel de plus- als minpunten. Hoe meer moeite je doet om echt te mystery shoppen (andere naam aannemen, echt ter plekke gaan, …), hoe meer je leert. Niet enkel over de andere organisatie maar ook voor jezelf. Je kan je zoektocht immers spiegelen naar je eigen organisatie:

  • Wat je zelf als kandidaat-vrijwilliger ervaren hebt, hoe zou dat uitpakken bij je eigen organisatie?
  • Is er bij jullie alles wat je bij een ander zoekt?
  • Is het duidelijk op jullie site waar vrijwilligers terecht kunnen en wat ze kunnen doen?
  • Waar moeten ze zich aanmelden?
  • Wat met mensen die niet via internet zoeken, worden ze goed doorverwezen aan jullie onthaal?
  • Is er één aanspreekpunt voor vrijwilligers in jullie organisatie?
  • Zijn jullie meertalig of bereid mensen ook in een andere taal verder te helpen?
  • Is iedereen in de organisatie mee met dezelfde filosofie?