U bent hier

Van de strijd tegen foodwaste naar een diverser publiek

Van de strijd tegen foodwaste naar een diverser publiek

In 2014 hebben we in Brussel geëxperimenteerd met een aantal workshops rond het campagnethema van 11.11.11. dat jaar, namelijk voedselverspilling.

Eén workshop bestond uit 20 deelnemers, één vrijwillige begeleider, eten dat anders verspild zou worden en een grote keuken in (meestal) een gemeenschapscentrum.
De deelnemers brachten van thuis voedsel mee dat ze normaal al zouden weggooien: een restje groenten waarmee je niet weet wat te doen bijvoorbeeld of dat potje kruiden dat voorbij de datum is en waarvan je niet weet of je het nog kan gebruiken. Samen met de begeleider bekeken ze welke gerechten ze hiermee konden maken en kropen achter de potten en pannen. Ondertussen was het aan de begeleider om de groep het verhaal over voedselverspilling mee te geven.
Na het koken werden al deze lekkere gerechten uiteraard samen opgegeten en ontspon er zich altijd een gesprek. Meestal over voedselverspilling, vaak met de nodige verontwaardiging.

Deze workshops zijn jammer genoeg gestopt omdat ons campagnethema elk jaar verandert en de externe financiering hierrond weggevallen is.

 

De doelstellingen van deze workshop voor onze organisatie waren:

  • Een nieuwe groep van vrijwilligers bijeenbrengen die deze workshops konden begeleiden.

  • Een nieuwe groep van deelnemers aanspreken die we op een laagdrempelige manier lieten kennismaken met 11.11.11 en het grote verhaal van voedselverspilling in de wereld.

  • Het aantrekken van nieuwe vrijwilligers voor onze algemene Brusselse 11.11.11- werking die dankzij deze workshops met ons in contact zijn gekomen.

De eerste en tweede doelstelling hebben we gehaald, de derde niet. Voor mij was een heel positief (neven)effect van dit aanbod de diversiteit van de deelnemers. Zo hadden we onder andere boekingen van een groep Russen via BON, de Vlaamse Jeugdraad, Aksent VZW en Groep INTRO. Ook al stond dat niet in de doelstellingen en hebben we daar niet extra op ingezet.

Als ik nu, na deelname aan het Lerend Netwerk ‘Omgaan met (intercultureel) verschil’ terugkijk op die workshops hebben we toch verschillende kansen laten liggen om ervoor te zorgen dat die deelnemers meer betrokken zouden worden bij de algemene 11-werking. De derde doelstelling dus.

 

TOOLS TOEGEPAST

Evalueren met ‘de FEEDBACKHAND

  • Wat vond je goed aan deze workshop?
  • Wat heb je geleerd? Wat neem je mee?
  • Wat vond je minder goed aan deze workshop?
  • Wat moeten we vooral zo blijven doen? Waarmee voel je je verbonden?
  • Waarin kan deze workshop nog groeien? OF Wat zal jij nu gaan doen om voedselverspilling tegen te gaan?

Deze evaluatie had ons meer inzicht gegeven over de workshop zelf en hoe we erop verder zouden kunnen bouwen zodat een diverser publiek zich in onze organisatie zou herkennen en thuis voelen. Het is gemakkelijk, eenvoudig en heel informeel waardoor niet afschrikwekkend (zoals bijvoorbeeld een gesprek of schriftelijke evaluatie).

KOFFIEKLATCH

We horen bij 11.11.11 en gelijkaardige organisaties vaak de vraag: “Waarom krijgen wij ons vrijwilligersbestand niet gediversifieerd?” We vergeten die vraag echter te stellen aan de doelgroep zelf, aan mensen met een migratieachtergrond. In deze workshop hadden we die kans, we zaten zelfs gezellig samen aan tafel, de ideale setting voor een goed gesprek. We hebben die kans toen niet gegrepen, waarschijnlijk omdat het niet in de doelstellingen stond. In de toekomst zullen we dit zeker wel doen en het gesprek aangaan. We zouden dit gesprek ook kunnen voeren met houvast de feedbackhand.

  • Wat vind je positief aan 11.11.11?
  • Waarover heb je nog vragen? Wat is er niet duidelijk over 11.11.11?
  • Wat vind je minder goed aan 11.11.11?
  • Waarom zou jij vrijwilliger worden bij 11.11.11? Waarmee voel je je verbonden?
  • Hoe kan 11.11.11 veranderen zodat jij toch vrijwilliger zou worden?

REFLECTIE-OEFENING

Voor je je vrijwilligersbestand wil diversifiëren kan je best eens bij jezelf te rade gaan. Dat is fictief en zal zeker niet de volledige antwoorden geven, maar het kan een interessante 1ste stap zijn. Wat uit deze oefening komt voor jezelf, kan je aftoetsen in de ‘Koffieklatch’.

“Stel dat ik in een ander land woon en een andere taal spreek: wanneer zou ik me goed genoeg voelen bij een organisatie om daar vrijwilliger te worden? Wat zou ik nodig hebben van een organisatie als 11.11.11 om me er thuis te voelen en me ervoor te willen inzetten?”

 

Wat hebben we nog geleerd?

De groep deelnemers was divers en dat was onze kans, onze eerste stap naar een diversere vrijwilligersgroep. We zagen op dat moment voor de vrijwilligers maar 1 engagement voor 11.11.11, namelijk workshopbegeleider. In de toekomst zouden we dat engagement kunnen opdelen in verschillende taken (kookbegeleider, inhoudelijk begeleider, administratieve ondersteuning, …) zodat we iedereen kunnen aanspreken op zijn of haar interesses en talenten en mensen van daaruit engageren. De vraag zou dan niet zijn “Wil je een workshop begeleiden voor 11.11.11?” maar “Wat doe je graag? Wat kan je goed? Wil je iets te doen voor 11.11.11 dat past in jouw interesses en talenten?”.

 

Nieuws