U bent hier

Samenwerkingbarometer tussen twee sectoren

Elke samenwerking vertrekt vanuit impliciete of expliciete verwachtingen en ambities. Enkele centrale doelen voor de intersectorale samenwerking in Brussel zijn: verbetering van de dienstverlening voor de cliënt, meer efficiëntie in de hulpverlening, een grotere flexibiliteit bij organisaties, verhoogde deskundigheid van hulpverleners, toename van tevredenheid bij cliënten en hulpverleners. Als deze doelen niet gehaald worden, moet de samenwerking worden bijgestuurd.

Deze barometer is een handig hulpmiddel om je samenwerking tegen het licht te houden. Welke eigenschappen wijzen op een beperkte dan wel intense samenwerking? Het is een mooie leidraad voor wie een samenwerking met zijn partners wil evalueren.

Beperkte samenwerking

  • De ene partner vraagt, de andere geeft. De samenwerking is eenDe ene partner vraagt, de andere geeft. De samenwerking is eenrichtingsverkeer.richtingsverkeer.
  • De partners blijven naast elkaar werken. Zij blijven hun eigen werkvorm hanteren, los van elkaar. Verschillen worden benaderd in termen van beter of slechter.
  • Men voelt zich enkel verantwoordelijk voor het eigen aandeel in de begeleiding of samenwerking.
  • De samenwerking is ad hoc. Doorverwijzingen, samenwerking en communicatie vinden eerder toevallig plaats of zijn het resultaat van individuele initiatieven
  • De samenwerking wordt niet regelmatig geëvalueerd. Dit gebeurt enkel als er zich problemen voordoen
  • De partners werken vooral samen in crisissituaties, als er problemen opduiken die één van de partners als onhoudbaar ervaart.

Sterke samenwerking

  • Beide partners vragen en geven aan elkaar. Die wederkerigheid wordt ervaren als een meerwaarde voor de eigen werking.
  • De samenwerking is complementair. De gebruikte werkvormen vullen elkaar aan. Kennis en ervaring worden gedeeld, met de erkenning van elkaars expertise als een meerwaarde.
  • Er ontstaat een gedeelde eindverantwoordelijkheid in de begeleiding of samenwerking. Men werkt samen aan een gemeenschappelijk traject, al voert men slechts een deel ervan uit.
  • De samenwerking is structureel. Doorverwijzingen, samenwerking en communicatie zitten structureel ingebed in de werking van alle partners.
  • Belangrijke afspraken staan op papier en worden regelmatig geëvalueerd. Er is plaats voor respectvolle feedback en bereidheid om van elkaar te leren.
  • De partners ondersteunen elkaar in visieontwikkeling, preventie, vroegdetectie en diagnostiek. De wederzijdse expertise wordt ook en vooral gebruikt om problemen te voorkomen.
Contact 
els.nolf@kenniscentrumwwz.be

Els legt verbanden tussen organisaties en sectoren, ondersteunt welzijnswerkers via intervisie en casussen, bijvoorbeeld in de groep Bruggenbouwer. Momenteel gaat er veel aandacht naar ondersteuning in het kader van de huidige personeelskrapte (Project Op Niveau). Ze ondersteunt ook o.a. het platform 'Regio-overleg Thuislozen Brussel". Dankzij de contacten op het terrein, heeft ze een schakelfunctie tussen het werkveld en het beleidsvoorbereidende werk van Kenniscentrum WWZ.

Lees ook 
foto cahiers

Onze reeks cahiers maakt de vernieuwing-op-het-terrein mee zichtbaar.

Welzijn
Wonen
Zorg
Nieuws 
Agenda 
Verhalen