U bent hier

Stagiairs zijn essentieel voor de toekomst van onze sector

Stagiairs zijn de instroom die we nodig hebben

In alle drukte en geploeter, in het gejongleer om alle ballen in de lucht te houden worden stagiairs soms overboord gegooid. “Teveel werk”, “Dat kunnen we er niet meer bijnemen”, horen we. De opleidingen sociaal werk geven aan dat ze minder stageplekken vinden voor hun studenten. Wij doen een warm pleidooi om de deur niet dicht te doen voor stagiairs. Zij zijn immers de instroom die we nodig hebben en kunnen dat paar broodnodige extra handen op de werkvloer zijn binnen enkele maanden, één jaar, twee jaar. Geef hen de kans het verschil te maken!

Als stagiair heb je de luxe van een zachte aanloop. Als je effectief start als consulent, heb je twee weken tijd om je in te werken en vanaf dan draag je een volwaardige caseload. Een stagiair kan het zich permitteren om zaken uit te zoeken en zelfs eens een fout te maken of iets anders te proberen. - Stagebegeleider, consulent bij OCJ Gent

Nochtans kunnen stagiairs aanvullend werk verzetten: dat praatje waar een cliënt nood aan heeft of samen sporten met jongeren. Kortom die zaken waar bij medewerkers niet altijd tijd voor overblijft na het meeste papier- en essentiële werk.

Goede stage-ervaringen leveren bovendien gedreven en kundige arbeidskrachten op. En dat  heeft voordelen op korte en lange termijn:

  • Stagiairs zijn het snelste instroomkanaal dat we als sector hebben. Positieve ervaringen op (verschillende) stageplaatsen verhogen de kans dat ze later in die organisaties solliciteren.
  • Het is belangrijk stagiairs taken te laten doen die kenmerkend zijn voor het welzijnswerk. Doordat ze een aantal administratieve en coördinerende taken niet hoeven uit te voeren kunnen ze hier ook meer tijd voor vrijmaken. Bekijk dit als een manier waarop je personeel ontlast wordt. 
  • Stagiairs verruimen de blik van je organisatie. Door hun aanwezigheid krijg je inzicht in hun leefwereld. Misschien is dat die van jouw toekomstige cliënt of van de wereld waarin je morgen sociale professional bent.
  • De manier waarop je organisatie werkt is niet vanzelfsprekend voor iemand die je team binnenwandelt. Stagiairs bekijken wat er gebeurt met een vers-opgeleide bril. Ze zijn de  uitgelezen personen om gesettelde procedures in vraag te stellen - mits hier een klimaat voor bestaat. Dit kan waardevolle informatie zijn om mee aan de slag te gaan. Maak begeleiders hier attent voor. Door feedback op je organisatie te ontvangen en ernstig te nemen zorg je voor een open en vernieuwende organisatiecultuur waar feedback een plaats heeft.

Er zijn maar weinig stagebegeleiders die een leerling echt stimuleren en liefde voor het vak laten zien. Zulke stagebegeleiders zijn goud waard. Ze leveren toppers af voor de zorg! Deze begeleiders haalden het beste in haar naar boven en leven ook nu (ze heeft inmiddels haar diploma) nog steeds met haar mee. En dat helpt nog steeds… - moeder van een student

Het aanbieden van een stageplek doenbaar maken? Denk aan deze vijf tips:

  • Bepaal voor welk opleidingsniveau een stageplaats in je organisatie geschikt is. Iemand die voor het eerst op stage gaat, start best in een eenvoudigere omgeving dan een derdejaars. Te snel te complexe problematieken kan overweldigend werken. Daarbij maakt het werken met instapcriteria het begeleiden ook haalbaarder voor je werknemers. Pols ook hoe je medewerkers hierover denken,
  • Houd er rekening mee dat het begeleiden van een stagiair arbeidsintensief is en stem het takenpakket van stagementoren hierop af. Bekijk samen met je personeel hoeveel stagiairs per jaar haalbaar is en maak daar afspraken rond. Zo creëer je meer draagvlak bij je medewerkers die het grootste deel van de begeleiding op zich nemen.
  • Voorzie een goed onthaalbeleid. Waarom? Niemand wordt graag aan haar/zijn lot overgelaten bij aankomst op een nieuwe plaats.
  • Verduidelijk het takenpakket van een stagiair. Dit vereenvoudigt het werk van de begeleider doordat deze niet zelf de vorm van de stage moet bedenken. Ook voor de stagiair is zo vanaf het begin duidelijk wat verwacht wordt. Let er wel op een voldoende uitdagend takenpakket op te stellen, maar geen overdosis. Niemand leert veel bij van routineuze en saaie taken.
  • Voorzie regelmatige momenten om feedback te geven en om bij te sturen.

 

Lees ook 
onthaal op het werk

Investeren in een goed onthaalbeleid maakt een verschil.

Welzijn

6 keer aan de slag met het HR-beleid van je organisatie

Agenda

We geven 10 tips om je vacature en jezelf als werkgever aantrekkelijker te maken. Want ook jij als werkgever moet “solliciteren”!

Welzijn

Met het project Op niveau: werken in welzijn en zorg in Brussel willen we de welzijnssector mee op de kaart zetten en zijn plaats laten innemen in het...

Kennis
Welzijn
Wonen
Zorg

Met deze workshopreeks willen we inzetten op het behouden en verhogen van veerkracht bij zorg- en welzijnsprofessionals

Welzijn