U bent hier

Digitale regels bezorgen Claudia hoofdbrekens

De digitale trein is vertrokken, maar niet iedereen zit er al op of heeft een eersteklasticket. Onze medewerker Frank Tierens gaat in gesprek met Brusselaars om te polsen wat hun ervaringen, verwachtingen of noden met computers, internet en andere digitale toepassingen zijn. In Sint-Gillis ontmoet Frank Claudia. 

De Peruviaanse Claudia kwam naar België voor haar liefde. Na een verblijf van amper twee jaar in Brussel is ze echter alweer gescheiden. Tot overmaat van ramp stierf haar ex-man, de vader van haar oudste kind, onlangs in Peru aan corona. Claudia heeft 2 kinderen, één van 21 en één van 12, uit 2 verschillende relaties. Claudia en haar zoon, die bij haar woont, spreken niet goed Frans. Ze heeft weinig tot geen nauwe relaties en geen netwerk om op terug te vallen. Momenteel wordt ze opgevolgd door de sociale dienst.

Claudia is niet bang om online gegevens in te vullen maar ze doet het niet vaak omdat ze het moeilijk vindt om de complexe procedures van paswoorden, inloggen… te volgen. Haar zoon is geen IT-fan en hij kan haar ook niet helpen. Het bezorgt haar heel wat hoofdbreken.

Zo is ze twee vliegtickets kwijtgeraakt. Omwille van corona kon ze niet naar Peru gaan voor de begrafenis van haar ex-man. Omdat ze niet in staat was om het online klachtenformulier degelijk in te vullen, heeft ze de tickets niet kunnen recupereren. Hierdoor kan ze nu ook niet teruggaan naar Peru, want ze moet opnieuw het geld bijeen sparen en dat vraagt teveel tijd.

Omdat Claudia niet in staat was om het online klachtenformulier degelijk in te vullen, heeft ze twee vliegtickets naar Peru niet kunnen recupereren

Onlangs probeerde ze op de post een aangetekende zending op te halen, maar zonder identiteitskaart lukte dat niet. De postbediende vroeg haar een e-mail te sturen naar de post, maar dat is nooit gelukt of er kwam alleszins geen antwoord. Claudia vreest dat de brief een aanmaning tot betaling van een achterstallige rekening was.

Ze wil graag overstappen van Argenta naar een internationalere bank. Maar Claudia weet niet hoe ze daar een rekening kan openen, omdat die grote banken enkel een digitaal platform hebben en ze kan dus nergens terecht. Ze denkt niet dat de banken interesse zullen tonen om haar te helpen omdat ze te weinig geld heeft.

Omdat ze niet goed Frans of Nederlands kan, is het moeilijk om de ‘digitale regels ‘ op te volgen. Claudia kan nergens terecht in haar kleine netwerk en haar kinderen zijn evenmin niet sterk in IT. Ze zoekt dan maar alles zelf uit, maar daarom loopt het dikwijls mis. In Peru is er altijd wil iemand aan een loket, een telefoon, een hulpdienst waarnaar je kan bellen. Dat is hier niet het geval. 

Ze zegt letterlijk dat haar leven al veel beperkingen heeft gehad met de moeilijkheden die ze ondervindt in België. Claudia heeft ondertussen laten weten dat ze begin 2022 plant om terug te keren naar Peru met haar twee kinderen.

Wil je ook je verhaal vertellen over je digitale ervaringen, contacteer frank.tierens@kenniscentrumwwz.be

Vul onze enquête over digitale inclusie in

Lees ook 
digitaal op de trein

Het Kenniscentrum WWZ startte een traject om aan digitale inclusie te werken

Welzijn

De 73-jarige Germaine is niet angstig, maar eerder onwetend en onkundig op het net.

Lees meer
verhaal
Anda

Anda bestelde al enkele keren iets dubbel of iets verkeerd. Dat was meestal door de complexe taal op de website.

Welzijn

Vandaag vergelijkt Valeria zich met een 10-jarige op het internet. Het gaat allemaal te vlug en in België is iedereen met zichzelf bezig.

Lees meer
verhaal
met de handen in het haar voor de computer

Tegenover een computer kan je het niet meer met handen en voeten uitleggen

Welzijn