U bent hier

Germaine, onkundig op het net

De digitale trein is vertrokken, maar niet iedereen zit er al op of heeft een eersteklasticket. Onze medewerker Frank Tierens gaat in gesprek met Brusselaars om te polsen wat hun ervaringen, verwachtingen of noden met computers, internet en andere digitale toepassingen zijn. Op de Antwerpsesteenweg ontmoet Frank Germaine. 

De 73-jarige Congolese Germaine woont al 25 jaar legaal in België in een sociaal appartement aan het Noordstation. Intussen is ze niet meer goed ter been. Germaine heeft 8 kinderen, maar zeven ervan wonen in Congo en de achtste in Duitsland. Ze voelt zich alleen. Gelukkig kan ze op de mensen van Het BuurtPensioen rekenen, zegt ze. Het was via het lokale dienstencentrum De Harmonie dat ze Het BuurtPensioen leerde kennen. In de Harmonie was ze terecht gekomen via de kerk.  

Germaine heeft een klein pensioen en ze mist het geld om zich thuis een wifi-abonnement aan te schaffen. Tot voor kort betaalde ze 23 euro voor TV-abonnement en voor een vaste telefoonlijn die ze nooit gebruikt. Enkele jaren geleden werd haar een verzekering voor haar begrafenis verkocht. Die kostte haar 57 euro per maand, waardoor er geen geld overbleef voor een internetabonnement. Daarom doet Germaine niets online.  

De enige applicaties die ze kent, zijn YouTube en Whatsapp, maar ook over deze is haar kennis beperkt. Zo wist ze niet dat je elkaar ook kan videobellen via WhatsApp.  

Toen ik haar bezocht, hebben we naar de firma die haar de begrafenisverzekering verkocht, gebeld. In samenspraak met haar zoon heeft ze nu het contract opgezegd. De firma betaalde haar slechts een deel van het gespaarde bedrag terug, maar ze is van die 57 Euro/maand af. Ze heeft me gebeld om me te bedanken en intussen heeft ze al wifi thuis.  

Germaine is niet angstig, maar eerder onwetend en onkundig op het net.

 

Wil je ook je verhaal vertellen over je digitale ervaringen, contacteer frank.tierens@kenniscentrumwwz.be

Vul onze enquête over digitale inclusie in

(Foto door Photoscom via Pexels)
Lees ook 
digitaal op de trein

Het Kenniscentrum WWZ startte een traject om aan digitale inclusie te werken

Welzijn

Omdat Claudia het online klachtenformulier niet degelijk ingevuld kreeg, heeft ze twee vliegtickets naar Peru niet kunnen recupereren.

Lees meer
verhaal
Anda

Anda bestelde al enkele keren iets dubbel of iets verkeerd. Dat was meestal door de complexe taal op de website.

Welzijn