Cahier 3: Samenwerken werkt
Intersectoraal samenwerken is vandaag een ingeburgerd begrip in welzijn, wonen en zorg. Hulpverleners uit verschillende sectoren werken samen om kwetsbare cliënten te begeleiden in alle levensdomeinen. Veel mensen hebben immers een combinatie van problemen, wat expertise vergt op verschillende terreinen. Eén hulporganisatie kan daar alleen geen afdoend antwoord op bieden. Om de kwaliteit van de zorg en ondersteuning te verbeteren, is samenwerking noodzakelijk.
Meer dan twintig praktijkvoorbeelden over samenwerken :
Dit cahier brengt meer dan twintig voorbeelden uit de praktijk in beeld. Elke samenwerking is anders: andere doelgroepen, andere werkvormen, andere thema’s, andere intensiteit. De centrale vragen zijn: ‘Hoe komt een kwalitatieve samenwerking tot stand?’, ‘Welke vuistregels leiden tot een positief verhaal?’, ‘Welke modellen bestaan er?’, en ‘Wat zijn de voorwaarden op het niveau van de cliënt, de hulpverlening, de organisatie en het beleid?’
Het is onze ambitie dat structurele samenwerking vanzelfsprekend wordt tussen organisaties uit verschillende sectoren. Iedereen die aan dit cahier meewerkte, is overtuigd van de meerwaarde. Voor hen is samenwerking geen concept, maar een dagelijkse realiteit. Voor het Kenniscentrum WWZ is het een engagement om daar verder in te blijven investeren.