Cahier 9: Hoe herken ik een handicap?
Je merkt niet altijd meteen dat iemand een verstandelijke beperking, een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) of een autismespectrumstoornis heeft. Hulpverleners voelen soms wel aan dat iemand ‘anders’ is, maar kunnen niet meteen benoemen wat er aan de hand is. Dit cahier is voor hen bedoeld.
In dit cahier vind je tips om beperkingen te herkennen en ermee om te gaan
De basisregel is: benader iemand niet met zijn beperking, maar gewoon als mens :
Mensen met een verstandelijke beperking, NAH of autisme hebben geleerd hun beperking te camoufleren of te compenseren. Zij beschouwen zichzelf niet als iemand met een handicap en willen ook niet in dat hokje worden gestoken. Wanneer zij in de hulpverlening terechtkomen, is het vaak omdat ze in multiprobleemsituaties verkeren, niet enkel omwille van hun beperking. Dat wordt vaak pas later duidelijk.
Dé manier van omgaan met iemand die een beperking heeft, bestaat niet. Een beetje gezond verstand doet al wonderen. Om iemand passend te kunnen helpen, moet je iemand leren begrijpen zoals hij werkelijk is, verder kijken dan de eerste indruk, en leren luisteren naar wat er speelt. In dit cahier vind je tips om beperkingen te herkennen en ermee om te gaan. Je vindt ook een overzicht van organisaties en interessante publicaties die je verder op weg zetten om een goed contact op te bouwen met je cliënt.