Dringend gezocht: welzijns- en zorgmedewerkers in Brussel
Resultaten van een bevraging van nieuwe medewerkers, eind 2023, over hun noden en uitdagingen tijdens de opstart in de welzijns- en zorgsector
De Brusselse welzijns- en zorgsector is een belangrijke maatschappelijke actor die zich inzet voor het welzijn van de Brusselaar. De zeer gevarieerde sector stelt ongeveer 35.000 mensen te werk, met een waaier aan lang- en kortgeschoolde jobs en een divers aanbod van dienst- en hulpverlening. Meer dan 2/3e is tewerkgesteld in kleine organisaties met minder dan 20 personeelsleden. Een derde van de medewerkers zijn pendelaars, de andere zijn Brusselaars. Drie op vier medewerkers zijn vrouwen en één op drie heeft een brutoloon van minder dan 100 euro per dag. Die vaststellingen deden we al in 2020 in het cahier ‘Werken in welzijn en zorg in Brussel’.
Helaas kampt de sector momenteel met ernstige personeelstekorten en een grote turnover in zijn personeelsbestand. Dat heeft geleid tot een toename van de werkdruk, delen van de dienstverlening afbouwen bij sommige organisaties en steeds langere wachtlijsten voor cliënten met een hulpvraag. De hulpverlening is overbevraagd, en ook dat weegt zwaar op sommige medewerkers, met onder andere uitval door ziekte als gevolg.
Door verschillende evoluties in onze maatschappij stellen we vast en verwachten we dat net meer burgers voor zorg- en welzijnsvragen gaan aankloppen bij de hulpverlening. Het is van vitaal belang dat er actie wordt ondernomen om het probleem van personeelsschaarste aan te pakken en de kwaliteit van de zorg- en hulpverlening te waarborgen in de toekomst.
In dit rapport presenteren we de resultaten van een bevraging bij startende werknemers in welzijn en zorg in Brussel. We hopen dat deze bevindingen zullen bijdragen aan betere werkomstandigheden en het aantrekken van nieuwe maar zeker ook aan het behouden van medewerkers in de sector. Het is belangrijk om te weten wat deze startende werknemers ervaren, omdat zij de toekomst van de sector vertegenwoordigen. Door hun ervaringen te onderzoeken, kunnen we beter begrijpen waarom er een grote turnover is en hoe we die kunnen aanpakken.