U bent hier

Richt jij ook een Digibank op?

Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Deze kloof is aanwezig op verschillende vlakken. Zo hebben mensen in een kwetsbare positie een ongelijke toegang tot technologie, zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze vaak over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van e-dienstverlening. Met de oprichting van lokale digibanken wil de Vlaamse overheid kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf.

Dit project kadert binnen het relanceplan Vlaamse Veerkracht.

Minder digitale uitsluiting

Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:

  1. Gelijke toegang tot digitale technologie door laptops, schermen en andere hardware voorwaardelijk beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld via een uitleendienst.
  2. Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden, bijvoorbeeld door IT-materiaal te herstellen.
  3. Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten zoals de digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, Tax-on-web…

Wat doet een digibank?

Digibanken voorzien in een open en laagdrempelig aanbod op vlak van alle 3 de doelstellingen. Dit kan, onder meer, tot uiting komen in

  • een uitleendienst voor laptops
  • inzamelpunt voor tweedehands hardware (laptops, tablets…)
  • opleidingen rond het basisgebruik van een laptop
  • een open helpdesk.

Bereikbaar voor de eindgebruiker

De digibanken worden zichtbaar in een fysieke toegangspoort, die bereikbaar is voor de eindgebruiker. Hoe en waar? Dat kan verschillen per regio:

  • Digibanken bevinden zich zowel op een klassieke vaste locatie, bijvoorbeeld in een bibliotheek, als in een hybride vorm, zoals een mobiel kantoor.
  • De structuur en samenstelling van elk digibankproject kan lokaal of regionaal verschillen.
  • De lokale partnerschappen kiezen zelf voor welk gebied (welke steden en/of gemeenten) hun project werkzaam is. Elk lokaal digibankproject verbindt zich ertoe om minimaal 1.000 personen te bereiken.

Bouw mee aan digitale inclusie en start een digibank in uw buurt

De opstart van een digibank wordt mogelijk gemaakt via twee subsidie-oproepen. De oproep ‘voortraject’ voorziet de mogelijkheid aan kandidaat-partnerschappen om - voorafgaand een effectieve opstart van een digibank - de nodige lokale partners te zoeken. De oproep ‘implementatietraject’ ondersteunt de effectieve opstart en uitvoering van de lokale digibankprojecten.

Het Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse overheid lanceert een nieuwe indieningsronde voor beide oproepen:

  • Interesse in het voortraject? Dien uw aanvraag in tussen 27 januari 2022 en 10 maart om 12 uur.
  • Wilt u meteen een digibank opstarten? Dien hiervoor een aanvraag voor het implementatietraject in tussen 27 januari 2022 en 24 maart om 12 uur.

Aanvragen kunnen enkel ingediend worden via de online applicatie Platos. Op de pagina 'Start een digibank' vindt u meer informatie over de duur, subsidie en handleidingen van de 2 oproepen.

Infosessie en matchmaking

Bent u op zoek naar lokale partners voor uw project? Op maandag 7 februari en dinsdag 8 februari organiseert het Departement Werk en Sociale economie opnieuw een matchmaking event waar u potentiële partners kan leren kennen.

Daarnaast kunt u terecht in de digitale infosessies over de oproepen voortraject (donderdag 10 februari) en implementatietraject (donderdag 17 februari). Deze infosessies zijn vraaggestuurd. Hebt u concrete vragen? Stel ze dan zeker tijdens één van de infosessies.

Digibanken voor Brusselaars in een traject naar werk is goedgekeurd

In een eerste ronde is reeds het project  ‘Digibanken voor Brusselaars in een traject naar werk’ goedgekeurd.

Dit project werd door Tracé Brussel vzw en verschillende partners samen ingediend, met de bedoeling om digibanken op te richten in het Brussels hoofdstedelijk gewest. Digibanken hebben als doel het risico op digitale uitsluiting te verkleinen door in te zetten op meer beschikbaarheid van laptops en andere hardware, digitale vaardigheden te versterken en door begeleiding burgers een betere digitale toegang te geven tot essentiële diensten.

Het project bestaat uit een breed partnerschap, waarin partners complementair aan elkaar samen de verschillende doelstellingen van de Digibanken zullen realiseren en een breed publiek zullen bereiken. Het project wordt gecoördineerd door Tracé Brussel vzw in nauwe samenwerking met VDAB Brussel. Andere partners die mee onderschreven zijn Actiris, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) Algemene Directie Onderwijs en Vorming, Groep INTRO, JES Brussels, Intec Brussel, Maks vzw, InBrussel, CVO Brussel, CVO Lethas Brussel, CVO Semper, Syntra Brussel, Ligo CBE Brusselleer en Circular.brussels.

Aarzel niet om Tom Boel te contacteren indien u meer informatie wil over dit project.

Lees ook 
digitaal op de trein

Het Kenniscentrum WWZ startte een traject om aan digitale inclusie te werken

Welzijn