U bent hier

Digitale inclusie: een trein die al vertrokken is

De digitale trein raast al verschillende jaren door onze maatschappij en dat is niet anders in onze hoofdstad. Steeds meer gebeuren betalingen online, inschrijvingen voor cursussen of opleidingen  vragen om persoonlijke info en loketten worden veelal gesloten. We moeten massaal inloggen en  gegevens achterlaten zo niet zijn we niet mee en kunnen we ons niet inschrijven en dus ook niet deelnemen. Pech voor wie dat niet kan.

Corona heeft duidelijk gemaakt wie wel op de trein zit en wie niet. Het ticket voor de digitale trein moest je waarschijnlijk voor corona online aangekocht hebben. Wie dit niet gedaan heeft zat niet op de trein maar zat, en zit misschien nog , thuis.

De online maatschappij, die ons meer dan een jaar lang verbond en die ons in staat stelde om een deel van onze dagdagelijkse bezigheden en de werkzaamheden te volbrengen, keert niet meer terug naar het oude. Zij die niet op de trein zaten raakten nog meer achterop en sommigen haakten af. Geen cursussen, geen opleidingen en dikwijls veel frustratie omdat de oplossingen die het digitale ons zou moeten brengen voor sommigen gewoon geen oplossingen maar eerder problemen zijn.

Ook in Brussel hebben we dit gemerkt in tal van opleidingen, zoektochten naar werk en verschillende andere online activiteiten.

Tal van organisaties reiken de Brusselaars, die niet op de trein zaten, een digitale hand. Deze organisaties, die veelal andere kerntaken hebben, hebben zich razendsnel aangepast aan de digitale context

Gelukkig zijn er tal van organisaties die de Brusselaars, die niet op de trein zaten, een digitale hand reiken. Deze organisaties, die veelal andere kerntaken hebben, hebben zich razendsnel aangepast aan de digitale context en hebben in veel gevallen de Brusselaars die het nodig hadden kunnen helpen. Deze organisaties, die essentieel zijn voor onze stad, gaan hun digitale initiatieven nu verder ontplooien en hopelijk kunnen nog meer Brusselaars dankzij deze organisaties mee op de digitale trein stappen.

Bij het Kenniscentrum WWZ zijn we een traject gestart om hieraan mee te werken.

We gaan verschillende Brusselaars, die niet op de digitale trein zitten, bevragen naar hun valkuilen, hun moeilijkheden en hun wensen. Via hen gaan we te weten komen wat nu de echte moeilijkheden zijn om in Brussel digitaal mee te zijn. Waar schort het in onze hoofdstad en hoe kunnen we hier iets aan doen?

Deze bevragingen zijn essentieel om een overzicht te krijgen van wat hun noden zijn, hoe mensen zich in de digitale jungle een weg banen en oplossingen trachten te vinden. Welke parameters spelen mee bij de keuze van een organisaties om de Brusselaars te helpen?  Welke zijn de parameters die sommigen onder ons weerhouden om hulp te zoeken in onze hoofdstad? Welke mensen zijn vooral hulpzoekend? Wat is het verband tussen de buurt, de mobiliteit, de opleiding of de culturele achtergrond in het al of niet mee zijn op de digitale trein.

Deze info zal nuttig zijn om op korte termijn na te denken over mogelijke oplossingen.

En dan de Brusselse organisaties: Zoals eerder gezegd hebben velen razendsnel ingezien dat ‘ digitale achterstand ‘ echt een probleem vormt en hebben hun programma aangepast om hun doelpubliek digitaal te helpen. Prioriteiten heet dat.

Sommigen hebben subsidies aangevraagd, anderen hebben hun eigen middelen en focus verlegd. Nog anderen zijn aan het overdenken hoe hun doelpubliek beter digitaal te bereiken of te helpen.

Er bestaan verschillende mogelijke oplossingen voor digitale vereenvoudiging: website aanpassen, eenvoudigere app maken, mensen opleiden, open computerruimtes, hulp aan mensen met digitale vragen (thuis of op locatie) ,..en nog andere en er bestaan ook veel mogelijke manieren/wegen/ initiatieven om aan deze vragen te voldoen.

Elke website is anders, organisaties kunnen opleidingen geven of dit extern uitbesteden, organisaties kunnen digitale cheques voor thuishulp bieden of kunnen een permanentie houden voor vragen, openstaan voor leden of voor iedereen. Structurele subsidies aanvragen of projectsubsidies,   dit alles is een waaier van mogelijkheden in een zeer multiculturele omgeving en de vele culturele verschillen van onze hoofdstad.

Het Kenniscentrum WWZ heeft een bevraging opgesteld voor organisaties waarmee we graag de digitale initiatieven/intenties kennen.

We willen een overzicht bekomen van wat er leeft in de sector maar evenzeer willen we een digitale synergie vinden tussen de vele Brusselse initiatieven

Het doel van deze bevraging is uiteraard om een overzicht te bekomen van wat er leeft in de sector maar evenzeer om een digitale synergie te vinden tussen de vele Brusselse initiatieven.

Op die manier hopen we, dat met de kennis die we vergaren, we een steentje kunnen bijdragen aan de digitale Brusselse kloof.

Indien u, als organisatie, interesse hebt om ook de digitale activiteiten met ons te delen, gelieve dan de vragenlijst via deze link in te vullen. Hopelijk komen we dan nadien terug naar u met een synergie met een andere organisatie of een tip die uw digitale inspanningen en werking kan versterken.

Contact 
frank.tierens@kenniscentrumwwz.be
02 413 01 47

Corona heeft ons digitaal wakker gemaakt. Niet iedereen is mee op de digitale trein. Frank onderzoekt en coördineert digitale uitsluiting in Brussel in samenwerking met vele sociale verenigingen. Als sociale Ingenieur wil hij de digitale drempels voor vele Brusselaars wegwerken. Hij bijt zich vast in de digitale inclusie in onze hoofdstad. Je kan hem hierover altijd aanspreken zo niet contacteert hij jou wel eens hierover.

Lees ook 
Cover cahier Digitale uitsluiting in Brussel

Dit cahier is een praktische gids voor iedereen die zich wil inzetten om Brusselaars mee te nemen op de digitale sneltrein.

Welzijn

Kenniscentrum WWZ maakte een kortfilm over digitale uitsluiting.

Welzijn

Deel je digitale ervaringen en vragen met andere organisaties uit zorg en welzijn.

Agenda
Anda

Anda bestelde al enkele keren iets dubbel of iets verkeerd. Dat was meestal door de complexe taal op de website.

Welzijn

De 73-jarige Germaine is niet angstig, maar eerder onwetend en onkundig op het net.

Lees meer
verhaal

Omdat Claudia het online klachtenformulier niet degelijk ingevuld kreeg, heeft ze twee vliegtickets naar Peru niet kunnen recupereren.

Lees meer
verhaal

Vandaag vergelijkt Valeria zich met een 10-jarige op het internet. Het gaat allemaal te vlug en in België is iedereen met zichzelf bezig.

Lees meer
verhaal

Sidra heeft geen computer en is het volgen van les heel erg moeilijk op het kleine scherm van haar smartphone.

Lees meer
verhaal
met de handen in het haar voor de computer

Tegenover een computer kan je het niet meer met handen en voeten uitleggen

Welzijn
statistiek

Achter deze cijfers gaan grote verschillen schuil die nauw samenhangen met inkomen en opleidingsniveau, en met internetgebruik

Welzijn