U bent hier

Verslag kennisatelier 5 - Inspirerende praktijkvoorbeelden

In het vijfde kennisatelier van de reeks 'Andere tijden, anders werken' lieten we ons inspireren door de praktijk. We nodigden verschillende organisaties uit die al actief experimenteren met de thema's die in de kennisateliers aan bod kwamen:

  • Foyer heeft sinds begin de jaren 1980 een ruime expertise opgebouwd rond meertalig opvoeden, omgaan met thuistalen en het aanleren van de integratieta(a)l(en). Zij zijn de experts ter zake om het te hebben over meertaligheid op de werkvloer. 
  • Molenbeek Rebels is een sociaal sportinitiatief dat zich de persoonlijke ontwikkeling en het empowerment tot doel stelt van meisjes die opgroeien in kwetsbare situaties. Ze laten zich niet in een hokje duwen en doen aan sport, welzijn én jeugdwerk.
  • OLO-Rotonde is een sociale organisatie met een waaier aan dienst- en hulpverlening en activiteiten in diverse welzijnssectoren. Zij zetten volop in op een inclusieve werkvloer voor hun werknemers en cliënten. 

Met special guest: dichter Emma Acke schreef deze dag aan elkaar op basis van de verhalen en indrukken die ze opdoet en de associaties die deze bij haar opwekken. 

Laat je hier inspireren door de goede praktijkvoorbeelden:

Waarover sprak Foyer in het Kennisatelier? (Interesse om meer te weten te komen? Lees het volledige verslag hier.)

  • Ook een meertalige werking kan niet in alle talen activiteiten aanbieden en moet dus keuzes maken. Foyer neemt de noden in de samenleving daarvoor als leidraad.
  • De taal van een activiteit is afhankelijk van het doel van een activiteit. Moet het in het Nederlands om Nederlands te leren of moet iedereen elkaar begrijpen?
  • Elk team bij Foyer heeft een eigen taalbeleid om de interne communicatie en informele contacten onder collega’s soepel te laten verlopen. De hoofdtaal tussen collega’s is de taal waarvan de sprekers de grootste (basis)kennis delen (= maximintaal).
  • Omdat Foyer officieel een Nederlandstalige vzw is, worden vergaderingen altijd in het Nederlands gehouden en genotuleerd. Dat wil niet zeggen dat iemand iets moeilijks niet in het Frans mag uitdrukken.
  • Het is belangrijk om te beseffen dat de oorzaak van niet of verkeerd begrepen boodschap niet altijd te wijten is aan een taalprobleem. Het kan o.a. ook een generatieverschil, een verschil in taalniveau of in communicatiestijl zijn.
  • Zorg ervoor dat zij die de taal van een overleg of activiteit niet voldoende beheersen, niet zwijgen uit onbegrip of onzekerheid.
  • Een meertalige organisatie investeert in taaltraining voor het personeel.
  • TIP: organiseer twee tot drie keer per jaar informele teamactiviteiten. Zo zijn er ook ontspannen momenten waarin er niet te veel georganiseerd is en het team gewoon samen kan genieten.

Waarover sprak OLO Rotonde in het Kennisatelier? (Interesse om meer te weten te komen? Lees het volledige verslag hier.)

  • Vacatures die continu openstaan voeden de nood om op een andere manier om te gaan met de krapte op de arbeidsmarkt.
  • Inclusie is niet enkel een kernwaarde maar moet ook verankerd zijn in strategische doelen van de organisatie
  • Mensen aan boord halen en ze ook aan boord houden is essentieel. Een nazorgteam kan daarbij helpen.
  • De sociale sector werft nog te weinig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan. Nochtans is er in onze sector veel kennis over hoe je hen begeleidt. Denk aan maatwerkbedrijven die andere organisaties kunnen helpen om die profielen te begeleiden.
  • Belangrijke instrumenten om functies op maat te creëren voor iedereen zijn jobcarving en jobcrafting. Jobcarving betekent dat je deeltaken uit een werkpakket haalt. Jobcrafting betekent dat je het takenpakket aanpast aan de sterktes van een werknemer.
  • Op het beleidsniveau kaart OLO-Rotonde de hinderpalen aan die ze tegenkomen en ijveren ze voor een bredere experimenteerruimte.
  • TIP: Er zijn momenteel heel veel projectmiddelen te vinden. Wees creatief bij je zoektocht naar middelen.

Waarover sprak Molenbeek Rebels in het Kennisatelier? (Interesse om meer te weten te komen? Lees het volledige verslag hier.)

  • Molenbeek Rebels is een basketbalploeg voor en door meisjes. De meisjes zijn niet alleen spelers in de club, maar ze runnen de club ook zelf.
  • ‘Inspired girls become strong women’.
  • Traditionele sportorganisaties hebben vaak beperkte inspraak voor de leden, weinig transparantie en een gebrek aan diversiteit. Daardoor komt talent niet altijd naar boven.
  • Jongeren maken zelf beleid dat ze aanpassen aan de noden van de nieuwe generatie.
  • Peer teaching is een visie en een manier van werken waar spelers in opgroeien en die spelers doorgeven aan elkaar en hun jongere peers.
  • We leren open spreken over sterke en zwakke punten. Die openheid creëert verbondenheid en zelfvertrouwen. 
  • Een door spelers gedragen ploegreglement is veel sterker dan een opgelegd reglement. Het opstellen en toepassen ervan leert spelers om hun team te sturen en hun medespelers te corrigeren.
  • De horizontale structuur waarin deelnemers veel inspraak hebben zorgt voor een hoog welbevinden én een stijgende lijn in sportieve prestaties.
Lees ook 

6 keer aan de slag met het HR-beleid van je organisatie

Agenda